Dzikie żądze. Lookbook seksownych strojów z motywami zwierzęcymi

Seksowne kociaki i króliczki, miękkie futerka, odważne wzory – motywy zwierzęce nie od dziś budzą erotyczne skojarzenia. Swego czasu będące wyróżnikiem stereotypowo dzikiej, animalistycznej kobiecości, dziś zyskują afirmatywny i zabawowy charakter. Zapraszamy na nasz kostiumowy przegląd ptaków i ssaków – od frywolnych dodatków po stroje wyjęte z wyobraźni surrealistów. (KG)


10. Kocia domina Powrót Batmana (1992), reż. Tim Burton

Pierwszy raz na karty komiksu zawitała nie w kostiumie, ale w zielonej koktajlowej sukience, stylizowana na gwiazdę w stylu Jean Harlow. Kocie atrybuty pojawiły się z czasem – najpierw maska, potem obcisły uniform, w zależności od twórcy i medium, mniej lub bardziej praktyczny. Wersja prezentowana przez Michelle Pfeiffer w Powrocie Batmana należy do tych odważniejszych. – nie dlatego jednak, że odsłania tak wiele (w tej konkurencji wygrywa niedorzeczny stanik Halle Berry, świadczący nie o odwadze, ale o braku wyobraźni projektanta), ale przez to, co sobą reprezentuje. Jest to kostium stworzony zarówno w hołdzie dla kultury S&M, jak i tradycji horroru. Lateksowy, obsceniczny i pozszywany niczym ciało ożywionego monstrum, doskonale oddaje ambiwalencję kociej dominy: charakterystyczny dla niej miks seksapilu i grozy. Batman nie może być pewien, czy Catwoman chce go pocałować, czy zabić. (DJS)


9. Ptak ze złotej klatki – Kleopatra (1963), reż. Joseph L. Mankiewicz

Władza jest najlepszym afrodyzjakiem. Starożytna królowa Kleopatra zdawała sobie z tego sprawę, garderobą podkreślając swój, niemal boski, status. Filmowa kreacja musiała sprostać historycznym realiom – stroje Elizabeth Taylor do filmu Mankiewicza kosztowały blisko 200 tysięcy dolarów. Najdroższy z nich, zainspirowany mitycznym feniksem, został wykonany z 24-karatowego złota. Strój symbolizującego odrodzenie ptaka jest emanacją bogactwa królowej, ale też jej nadludzkich ambicji. Imitująca skrzydła peleryna została wykonana z pomalowanych na złoto pasków skóry haftowanej koralikami. Przyozdobiona piórami toga i efektowna korona podkreślają dominację władczyni nad śmiertelnikami, oślepiając ich niezwykłym blaskiem. Film otrzymał Oscara za najlepsze kostiumy dla Irene Sharaff i Vittoria Nina Novarese’a, natomiast sam strój feniksa wpisał się na karty historii kina i przypieczętował pozycję Liz jako jednej z najbardziej pożądanych gwiazd ekranu. (SN)


8. Króliczki i myszki Wredne dziewczyny (2004), reż. Mark Waters

Wredne dziewczyny lubią fetyszystyczne wdzianka: malutkie spódniczki, mikołajkowe kostiumiki i zwierzęce stroje. W tych ostatnich chodzi tak naprawdę o jeden dodatek: opaskę z uszami słodkiego zwierzęcia. Jeśli założysz do tego body, halkę albo obcisły kombinezon – jesteś w pełni gotowa. Ogon jest tylko opcjonalny. Nie każde zwierzę nadaje się jednak na seksowną maskaradę. Odpadają wszelkie gady, płazy i ssaki kopytne – to już zbyt perwersyjne. Rządzą króliczki (symbol płodności wykorzystywany z rozmysłem przez markę Playboy), zmysłowe kocice oraz myszki – tylko na pozór skromne i grzeczne. W realiach filmu młodzieżowego z 2004 roku ostatni dzień października szczególnie nadawał się na króliczy kostium („Halloween to jedyna noc w roku, gdy możesz ubrać się jak największa szmata i żadna dziewczyna nie ma prawa tego skrytykować”). W Polsce urocze, trochę jakby dziecinne uszka najlepiej przyjęły się na wieczorach panieńskich. Można zarzucać tym kostiumom przaśność i brak kreatywności, ale każda dziewczyna, która założyła kiedyś zwierzęcy dodatek, zna jego wartość: duże uszy są bardzo twarzowe. (KK)


7. Amerykańska ranczerka Prawdziwy romans (1993), reż. Tony Scott

Lubię ten kadr z dwójką głównych bohaterów leżących w zwiewnej pościeli. Eteryczna biel podkreśla ich wariackie stylówy. O ile w przypadku Christiana Slatera kostium jest raczej typowy (hawajskie koszule to dość bezpieczny wybór), o tyle Patricia Arquette, czyli filmowa Alabama, ekscytuje doborem mocnych printów i kompletów z różnych porządków. To trochę tak, jakby chciała nadgonić pompatyczność swojego imienia. Jej fioletowe legginsy w panterkę trafiły nawet na plakat. Łaciatej mini towarzyszą wygodne kowbojki i obszerne koszule prosto z rodeo. Kaptur casualowej bluzy wylewa się na mięsisty płaszcz w panterkę. Całość spinają efektowne niebieskie dodatki: od szerokiego pasa, aż po błyszczące okulary. Satyrę na amerykańskość odnajdujemy więc nie tylko w wymowie filmu, ale i w tych zestawach. Seksapil i charyzma Alabamy odżyły na nowo, gdy bohaterka Euforii sięgnęła po jej wyrazisty outfit z mleczną mini w centrum. (MP)


6. Pocałunek Sowy – Tajemnice Silver Lake (2018), reż. David Robert Mitchell

„Równie przerażająca co Wilkołak czy Monstrum Frankensteina, uwodzi mężczyzn i kobiety, prześlizguje się przez zaryglowane okna i drzwi, zabija we śnie” – czytamy w garażowym zinie, pieczołowicie składanym przez lokalnego dziwaka. Ptasia maska i pełne, kobiece kształty, dosadnie zaznaczone przez rysownika, dają pewne pojęcie o imaginarium, z którego pochodzi Pocałunek Sowy – karykatura femme fatale, uosobienie chłopackich lęków i zauroczeń. Ulotna, cudem schwytana przez monitoring, kryje w sobie nostalgię za podwórkowymi śledztwami i pierwszymi erotycznymi fascynacjami. W Tajemnicach Silver Lake granica między realnym a wyobrażonym okazuje się chybotliwa, więc i Pocałunek Sowy z kart odbitego na ksero czytadła wkrada się w rzeczywistość. Godne straszydło dla Los Angeles, miasta, w którym paranoje sprzęgają się z podglądactwem. (KG)


5. Seks i bunt – Dzikość serca (1990), reż. David Lynch

Wężowa skóra. Wzór kojarzący się z amerykańskimi drogami i pustynnymi krajobrazami. Z dzikością i ekskluzywną modą, naturą i kulturą. Wężowa kurtka, jak wskazuje Maja Mikołajczyk w tekście o szafach buntowników kina amerykańskiego, to idealny strój dla kogoś, kto chce iść pod prąd. Czyli Sailora. Po wyjściu zza krat bohater szepcze do ukochanej Luli: „Mówiłem ci już, że ta kurtka jest dla mnie symbolem mojej indywidualności i wiary w wolność jednostki?”. Cytat stał się legendarny, podobnie jak garderoba protagonistów Dzikości serca. Seksowne, obcisłe sukienki Luli współgrają z niepokornym stylem Sailora. Współczesny Elvis, oprócz kurtki w zwierzęcy print, nosi się na czarno, a jego koszulka przylega do ciała równie mocno, jak u jego ukochanej. Strojem daje jasny sygnał – nie tylko ma dzikość w sercu, ale też ogień w lędźwiach. Nie sposób mu odmówić zwierzęcego magnetyzmu. (SN)


4. Króliczka na Harvardzie Legalna Blondynka (2001), reż. Robert Luketic

Seksowna króliczka to jedno z tych przebrań, które często powraca w komedii, o czym może świadczyć chociażby jego dwukrotna obecność w tym rankingu. Spiczaste uszy, seksownie wycięte, połyskliwe satynowe body i obowiązkowy pomponiasty ogonek – oto atrybuty, które mają flirtować ze skojarzeniami z rozbieranym magazynem dla panów, a przy tym oddawać sprawiedliwość bohaterce, która stoi u progu przełomu. Nie inaczej jest w przypadku sympatycznej Elle, która ten charakterystyczny strój wybiera na przyjęcie (podobno) przebierane. Gdy na miejscu okazuje się, że padła ofiarą okrutnego żartu, postanawia przeobrazić upokorzenie w trumf. Jej sprężysty krok, podniesiona głowa i zawadiacka pewność siebie dodają pogardzanemu różowi szlachetności. Gdy w pewnym momencie mówi do dawnego ukochanego (ale i widza): „Pokażę ci, jak wartościowa może być Elle Woods” pewne jest, że frywolna trusia nigdy więcej nie pozwoli się deprecjonować. (MP)


3. Jak ze snu – The Nude Vampire (1970), reż. Jean Rollin

Zaczyna się od zagadki, a z czasem wcale nie staje się klarowniejszy – The Nude Vampire to specyficzna produkcja w dorobku Rollina; surrealistyczna pulpa, od której łatwo się odbić. Nagrodą za wytrwałość jest doświadczenie obcowania z filmem, któremu można zarzucić ograniczone środki, ale nie brak wyobraźni. Odrębnością zachwyca przede wszystkim erotyka, rozpisana na hipnotyzujące scenki-przerywniki i wyrażana zadziornymi kostiumami (bliźniaczki w grzechoczących rzymskich spódniczkach! czarnoskóra modelka o ruchliwych złotych szponach! taniec brzucha rozbity na kilka luster!). Pogoń, która będzie zapowiedzią powyższych szaleństw, wydarza się w nocnych zakamarkach miasta. Udział biorą: zagubiona dziewczyna w prześwitującej halce oraz grupa mężczyzn o głowach zwierząt. Perwersja wisi więc w powietrzu. Fakt, plastikowe maski byków, kogutów i jeleni robią raczej przygnębiające wrażenie, ale napięcie erotyczne rośnie. (KG)


2. W przebraniu mściciela Kruk (1994), reż. Alex Proyas

Ten kruk wygląda raczej, jakby urwał się z koncertu The Cure, zamiast z zaświatów. Próba odtworzenia jego kostiumu grozi porażką – upodobnieniem się nie do anioła zemsty, ale znajomego metalowca z technikum, który dzisiaj robi karierę w IT. A jednak jest w tej kreacji coś potężnego. Chałupniczość kostiumu dodaje mścicielowi autentyzmu, zaświadcza o jego szczerej determinacji, trawiącym go bólu. Kruk sam tworzy swój wizerunek, dopasowując się do okoliczności. Szminką maluje uśmiech Jokera, z upchniętego w szafie kufra wyciąga czarny longsleeve i obcisłe spodnie. Tę domową ceremonię nadzoruje czarny ptak. Akompaniuje jej deszcz dudniący o szyby i –  a jakże – przejmujący zaśpiew Roberta Smitha. (DJS)


1. Lateksowa maska i okulary Ghost World (2001), reż. Terry Zwigoff

Enid jest ikoną alternatywnej mody. W kolorowym filmie z udziałem Thory Birch jej kostiumy i fryzury prezentują się jeszcze lepiej niż w komiksie. Ciuchy, które przykładowo na tytułowych bohaterkach Wrednych dziewczyn wyglądałyby banalnie, ona nosi świadomie i z dowcipem. Często wybiera fetyszystyczne retro stroje: mini w kratkę, marynarski mundurek, bluzkę z pensjonarskim kołnierzykiem. Równie regularnie przywdziewa zwierzęce elementy. Płaszcz we wzór zebry, lamparcią spódniczkę i koszulkę z dinozaurem wyszukała pewnie w jakimś second handzie. Lateksową maskę kota znalazła w sex shopie. W jej garderobie nic do siebie nie pasuje, a jednocześnie wszystko wygląda fajnie i bezczelnie; nawet okulary w rogowych oprawkach założone na sadomasochistyczną maskę. Kapsułkowa garderoba jest dla nudziarzy. Szafa Enid to fascynujący popkulturowy śmietnik. (KK)

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top