Na zwieńczenie Miesiąca Dumy przybywamy do Was z numerem w kolorze tęczowej flagi, wystukując przy tym rytm euforycznego przeboju The Turtles. Podobnie jak w filmie Wonga Kar-Waia, od którego podebrałyśmy tytuł, tak i tutaj queer różne ma oblicza. W dziesiątym już wydaniu naszego magazynu intymne opowieści sąsiadują z wizualnym rozprzęgnięciem, a krytyczny namysł niechybnie odpływa w stronę marzeń o utopii.
Marta Płaza z entuzjazmem queeruje slashery, analizując obecne w nich relacje mody, płci i orientacji (i ponownie dochodząc do nieoczywistych wniosków). Dorota Jędrzejewska-Szpak tropi wątki queerowe w westernach, te jawne i te wypierane, i pyta: dlaczego tak skromnie? Z kolei Karolina Graczyk wpada w lepkie sieci Dzikich chłopców (2017, B. Mandico), wraz z reżyserem fantazjując o pożądaniu wykraczającym poza płeć i upojnej, radykalnie nowej rzeczywistości. Wątek genderowej płynności pojawia się też w tekście Sary Nowickiej, która zachwyca się niebinarną postacią z punkowego filmu Na zawsze Amber (2020, L. Hietala, H. Reinikainen).
Na paradę równości zabieramy osoby towarzyszące. W brawurowym artykule Bogna Goślińska bada strategie Netflixa, wytrącając z ręki argumenty widz(k)om psioczącym na wszechobecną poprawność polityczną. Podobną postawę przyjmuje Magda Urbańska, przewrotnie interpretująca polskie filmy „chuligańskie” (od Diablo [2019, M. Otłowski, D. Markowicz] po Furiozę [2021, C. T. Olencki]); w obrazach toksycznej męskości autorka dostrzega nośniki tłumionego queeru. Pytanie o możliwość ucieczki od patriarchatu pobrzmiewa także w tekście Dominiki Konopielko, którx wnikliwie analizuje Służącą Parka-Chan Wooka (2016), zastanawiając się nad ograniczeniami płynącymi zarówno ze strony męskiego spojrzenia, jak i narracji emancypacyjnych. Z kolei Bartosz Tomala prześwietla wywrotową twórczość Gaspara Noego, przyglądając się powracającym wątkom queerfobicznym, ale też proponując alternatywne, pozytywne spojrzenie. Stawkę zamyka tekst Julii Iwaszkiewicz, zagłębiającej się w fantazyjny, ale i destrukcyjny świat Niebiańskich istot (1994, P. Jackson).
A po hulankach odpalamy krótkie formy: przegląd najlepszych kreacji drag queen, zestawienie wywrotowych produkcji New Queer Cinema oraz ranking filmowych coming outów.
Zapraszamy do lektury!