Dzieci śmieci. Punkowy lookbook

Ciężkie buty, sterczący irokez, potargane ciuchy i zawadiacki uśmieszek punkowy wizerunek nie zmienił się od lat siedemdziesiątych. Przedstawieni w rankingu bohaterowie „w ramach walki ze wszystkimi schematami” ubierają się wbrew aktualnym trendom i kanonom dobrego stylu. Śmieciowa szafa podkreśla ich bunt, nonkonformizm i siłę, a także odporność na ból, której dowodzą liczne tatuaże. Choć dziś elementy garderoby pancurów przeszły do mainstreamu (podobnie jak sama rebelia), to nadal mają w sobie powiew wolności i dzikości, za którym tęskni się w coraz mocniej ograniczającej rzeczywistości. (SN)


8. Trzeba wytępić te punki! – Klasa 1999 (1990), reż. Mark L. Lester

Sequel przesadzony i zaskakujący w tej przesadzie, ale wystarczająco fajny. Klarowna opowieść o belferskiej krucjacie z poprzedniej części (Klasa 1984 [1982]) ewoluowała w retro-futurystyczny thriller o szkole przypominającej postapokaliptyczny poligon. Z wykolejeńcami nie walczy się już samotnie, ale systemowo i bez sentymentów, z pomocą morderczych cyborgów-nauczycieli. Lester tym razem kreśli swoich uczniów z większą sympatią, co nie znaczy, że ich kostiumy tracą na charakterze. Klasa mieni się od jaskrawych kolorów przemieszanych z przybrudzoną czernią – szkolne „mundurki” są warstwowe i przeciążone gadżetami. Jak się okazuje, w przyszłości modne pozostają ramoneski, skórzane płaszcze i paramilitarne marynary, pasiaki i grube skarpety. Na tym światoburczym tle wyróżnia się niewinna córka dyrektora Christie, choć nie za bardzo – połyskującymi w jej uszach masywnymi kolczykami nie pogardziłaby żadna punkówa. (DJS)


7. O samotności i smutku – Cal do szczęścia (2001), reż. John Cameron Mitchell

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Jessica_Rabbit_Kto_wrobił_Królika_Rogera-1024x555.jpg

Jak przystało na charyzmatyczną liderkę zespołu, Hedwig ceni sobie wyrazisty styl. Brokatowe cienie do powiek, brokatowe szminki. Fantazyjnie upięte, niemal barokowe peruki, do tego dżinsowe body, ażurowe narzutki i ozdobne rękawiczki. Czasami niedbale narzucone futro, innym razem jaskrawe crop topy i dopasowane spodnie ze zwierzęcymi printami. Eklektyczny styl bohaterki podkreśla mnogość jej doświadczeń i podróż ku określeniu własnej tożsamości. Przepracowywanie tej drogi widać również w energicznych, chociaż nie pozbawionych wrażliwości utworach, w których Hedwig opowiada o trudach dorastania w Berlinie Wschodnim czy nieudanym procesie korekty płci. Ukojenie dla swojej melancholii wokalistka znajduje ukojenie właśnie w garderobie. Łączącej różne światy, kolorowej, szeleszczącej odjechanymi materiałami, błyszczącej cekinami. Kojącej poczuciem bezpieczeństwa. (MP)


6. Ulica przygarnia wyrzutków – Angel (1984) + Avenging Angel (1985), reż. Robert Vincent O’Neil

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Magika-de-Czar-1024x657.jpg

Żydówka, lesbijka i twórczyni prymitywistycznych płócien, które z uprzejmości przygarniają przyjaciele – Solly zdaje się postacią stworzoną dla Susan Tyrrell, wspaniałej dziwaczki z obrzeży Hollywood. Jej bohaterka bezczelnie oszukuje podczas gry w karty, wdaje się w słowne przepychanki i ćmocha cygaro z miną Marka Hłaski, ale serce ma na dłoni. Zawsze zgarbiona, z dyndającymi na łańcuszku okularami i w roboczych, poplamionych farbą strojach; spodnie z podwiniętymi nogawkami rozpina wygodnie na brzuchu. Poza donośnym usposobieniem, znakiem rozpoznawczym Solly są krótkie, pogniecione włosy, haczykowate brwi i przepalony głos. W drugiej części serii bohaterka wygląda jeszcze bardziej pstrokato, z intensywnym różem na policzkach i uchem najeżonym plastikowymi kolczykami. Pogniecione portki malarka przytrzymuje tęczowymi szelkami. (KG)


5. Nieletnie punkówy w ciuchach pachnących proszkiem – We Are the Best! (2013), reż. Lukas Moodysson 

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie trio_z_belleville_Sylvain_Chomet-1024x717.jpg

Klara, Bobo i Hedvig zakładają zespół punkowy. Mają krótkie włosy i noszą arafatki, ale ich strój nadal krzyczy, że to grzeczne i pragmatyczne dziewczynki. Ciepłe wełniane swetry i szale z grubej włóczki to konieczność w obliczu sztokholmskiej zimy. Irokezy i nastroszone włosy szybko można zamienić w przyzwoite uczesanie. Dziecięca, androgyniczna uroda bohaterek odejmuje powagi przejawiającemu się w ich stroju buncie. Mimo wszystko dziewczyny są w tym stylu niezwykle wiarygodne – nawet nieudane połączenia printów czy pierwsze, raczej zabawne niż atrakcyjne, makijaże, wypływają z chęci pokazania swojej osobowości, a nie z pozerstwa. A przecież właśnie o to chodzi, nie tylko w punku, ale we wszystkich subkulturach. (SN)


4. Disco punk – Punk Vacation (1990), reż. Stanley Lewis

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie księżniczka_i_żaba_princess_and_the_frog_disney-1024x576.png

Z całej ekipy Flo wygląda najmniej punkowo. Jej błękitne rajstopy, zrolowane getry i stosunkowo skromny makijaż upodabniają ją raczej do jowialnej instruktorki aerobiku. Strój bohaterki, utrzymany w odcieniach pawiego ogona, pozostaje jednak dość eklektyczny – zachowawczy żakiet zostaje skontrastowany z zielonym pasemkiem we włosach i charakternymi koronkowymi rękawiczkami z obciętymi palcami. Jej stylówka sprawia wrażenie jednocześnie dojrzałej i młodzieńczej; spod podkładu prześwitują blizny po trądziku, a przycupnięcie na wydmach ma w sobie nastoletni zblaz. Sympatycznym detalem są także okazałe klipsy-łezki. W jednej ze scen Flo pojawia się z fioletowo-zielonym pasem domalowanym na skroni, pod kolor biżuterii. (KG)


3. Zdeprawowani, ale sexy – Klasa 1984 (1982), reż. Mark L. Lester

W filmie Lestera kluczowa jest radykalna perspektywa – to nie jest historia o fantastycznym nauczycielu, który nietypowymi metodami sprowadza zbuntowaną młodzież na ścieżkę wrażliwości i pokory. Belfer, owszem, jest tu fantastyczny, ale nie za bardzo ma z kim pracować – jego wychowankowie to nie krnąbrny materiał na ludzi, ale zdeprawowane potwory. Potwory mają swój styl. Najlepiej prezentuje się psychotyczny szef gangu, Peter Stegman, swoją drogą śliczny chłopiec o bujnej fryzurze, na dodatek inteligentny i z bogatego domu, co niepokoi bardziej niż poharatana szramami i życiem gęba. Herszt ubiera się na czarno, eksponuje atletyczną, smukłą sylwetkę, a prosty outfit wzbogaca militarną symboliką i elementami rodem z filmów postapo. Jego ekipa jest mniej wyglancowana, ale za to bardziej kolorowa. Zwłaszcza Patsy, dziewczyna w stylu Harley Quinn, z różową czupryną i garderobą pełną pieczołowicie zeszmaconych wdzianek. (DJS)


2. She was my skinhead girl – Sala strachu (2015), reż. Jeremy Saulnier

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Mrs-Fox-From-Fantastic-Mr-Fox-1024x789.jpg

Amber jest hot. Ma bystre spojrzenie, piękną buzię i utlenioną fryzurę „na małpkę” – z gęstą grzywką, pejsami, przyciętą górą i długim tyłem. To, podobnie jak charakterystyczne uczesanie, esencja punkowej mody: martensy na nogach, obcisłe jeansy, zapięta pod szyję jasna koszula na guziki (Fred Perry?) i obszerna zielona flajerka. W tym horrorze dziewczyna pełni funkcję królowej krzyku, jednak daleko jej do niewinnej final girl. Amber jest taka jak jej strój – mocna i bezkompromisowa. A przy tym bystra, co daje jej znaczącą przewagę nad przeciwnikiem. Papieros w ustach i cięty dowcip dodają bohaterce powabnego uroku i dopełniają ponadczasowy wizerunek skinhead girl. (SN)  


1. W grupie raźniej – Suburbia (1983), reż. Penelope Spheeris

Grupa punkowców żyjących w squacie na przedmieściach tworzy kolaż wyrazistych osobowości, którym punk gra zarówno w sercach, jak i w nienachalnej garderobie. Widać to już na plakacie, ujmującym w ruchu energiczną grupę w wygodnych dżinsach, ozdobionych dziurami i kontestacyjnymi hasłami, szczelnie zapiętych bomberkach, masywnych płaszczach oraz malowniczo rozchełstanych ramoneskach. Nie mniej ważne są fryzury: tlenione na blond, najczęściej wdzięcznie nastroszone lub manifestowane irokezami. Styl bohaterów Suburbii wyraża ich nonkonformistyczny sposób bycia i subkulturową wierność. Dzięki scenariuszowemu wyczuciu Spheeris jest to garderoba bliska buntowniczemu duchowi opowieści, unikająca pułapki bycia punkowym przebraniem. (MP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może cię zainteresować

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Do góry